söndag 10 juli 2016

Rehnbergs goes Europe - Dag 2 - Europa, är ni redo? Nu kommer vi!

Frukost på hotellet och sen full spätta med bilen. Första checkpoint Malmö, sen Öresundsbron och vidare till Rödby i Danmark.
Efter 260 km kom vi tidigt till hamnen och fick ta en färja som gick en timma tidigare än planerat. Det kändes toppen för jag hade räknat ut att vi skulle komma till Hamburg kl 22 på kvällen, så varje timma var guld värd. När vi väl var i Puttgarden och jag knappade in adressen i Waze appen så visade det sig att jag hade var helt ute och cyklade med ankomsttiden till Hamburg.

I Rödby så knappade jag in Hamburg i Waze och fick fram att att vi skulle komma fram jätte sent på kvällen, men det var för att Waze hade noll koll på färjorna. I Puttgarden så visade det sig att det bara var 155 km och drygt 2 timmar att köra så nu var humöret på topp! :-)

Vi kom fram till Relexa hotel Bellevue an der Alster vid 16 tiden. Bra hotell med bra läge. Rummet var nog två rum från början som man slagit ut väggen mellan. Vi hade två badrum. Personalen var trevlig, men att parkera bilen blev svettigt. Först trodde jag inte att jag skulle komma in med monsterbilen genom den smala porten till innergården, men det gick, med 15 cm tillgodo på vardera sida.... phew.

Vi gick längs vattnet och åt middag på en bryggrestaurang/segelbåtsuthyrning, Cafe Prüsse. Då började barnen bråka om maten, och detta fortsatte sen i tre långa veckor. :-)
Douglas skulle bara gå ut på bryggan och titta på båtar vilket gjorde att det var lite svårt att koppla av. En tvååring och vatten känns inte som en jättebra kombo.

Restaurangen tog ju självklart in Mastercard så jag fick gå iväg och ta ut pengar, men det var ju lite tur för då upptäckte jag ännu mysigare kvarter som vi sedan gick hem via efter restaurangbesöket.
Vi gick in via Gurlittstraße och sen gick vi fram och tillbaka på Lange Reihe där det var mycket folk och väldigt mysig stämning.

I Hamburg drack de flesta en orange drink av något slag och när vi senare på kvällen fråga på hotellet vad det var så.... minns jag inte längre vad det var i den. :-)
Anna provade den i alla fall, men den var inte så jättegod.