lördag 25 januari 2014

Lunginflammation

I Torsdags, 23 januari, så åkte jag till Vårdcentralen för att kolla upp min feber. Nytt för dagen var att jag nu fått en kraftig huvudvärk. Dom gjorde att stick i fingret test och såg att jag hade en "sänka"(CRP) på 198. Läkaren hade nog inte räknat med det för han såg lite skakad ut. Han lyssnade på mina lungor och tyckte sig höra något konstigt ljud och gissade på lunginflammation och skrev ut recept på antibiotikan Kåvepenin. Det var riktigt jobbigt att ta sig runt den dagen och när jag kom hem så gick jag och la mig i gästrummet. Läkaren uppmanade oss att inte dela sovrum på en eller två dagar då lunginflammation kan smitta.

På kvällen kom febern stormande igen. 40.6 grader igen men nu var huvudvärken vansinnig och jag var för första gången riktigt orolig för min hälsa. Tankarna på vilka skador hjärnan skulle kunna ta om febern skulle gå upp till 41 grader skrämde mig så pass mycket att jag bad Anna ringa sjukvårdsupplysningen. Efter att dom pratat med Anna och mig så tyckte dom att det är nog bra om vi ringer 112 för att få tag på en ambulans som kunde komma och ta en titt på mig.
Sagt och gjort. Ambulansen kom och efter undersökning så var det upp till mig om jag ville stanna hemma eller åka in. Jag valde att åka med till akuten för att en läkare skulle kunna göra en grundlig undersökning. Vid 22 tiden på Torsdagkvällen kom jag alltså in på akuten. Huvudvärken ville inte släppa. Jag blev ganska snabbt inskriven och fick stanna över natten. Efter att ha tagit blodprov som visade på att jag förmodligen hade influensa så fick jag ett eget rum på MAVA avdelningen på St Görans Sjukhus. Fyra blodprov, lungröntgen, urinprov, tre påsar med dropp är sånt som man får vara med om när man spenderar 15-16 timmar på akuten.
För att få bukt med huvudvärken så blev dom tvungna att ta till morfin och sen fick jag recept på Citodon, som är som Alvedon med Morfin.
Jag blev utskriven på Fredag eftermiddag med diagnosen lunginflammation och influensa och sjukskriven i en vecka till. Kåvepenin som jag fått utskrivet på vårdcentralen var helt rätt så det var bara Citodon som tillkom men det ska jag bara ta om jag måste. Om huvudvärken försvinner så ska jag gå över till Alvedon.

Igår kväll tog jag två Citodon kl 23. Vid 03 så vaknade jag med 40 graders feber och blixtrande huvudvärk och då fick jag inte ta ny Citodon före kl 05. Det var väldigt jobbigt. Försökte det mesta känns det som. Vila utan täcke, vila utan kudde, dricka 1-2 liter vatten, Ipren, vila sittandes i soffan, vila halvliggande i soffan, vila liggandes platt i soffan och sitta i korsdrag. Till slut hade klockan blivit 0445 och jag kunde ta två nya Citodon. På 5-10 minuter var huvudvärken borta och jag kunde sova igen. Det jag märkte på natten var följande:
1) Ipren hade ingen effekt på min huvudvärk, men det visste jag sen tidigare.
2) Utan tabletter så fick jag ner febern från 40 grader till 39 genom att bara ta av mig täcke och svalka kroppen.
3) Citodon is da shit!!!

Nu är det lördag och det har gått sex timmar sedan jag tid Citodon och huvudvärken och febern har inte kommit tillbaka än. Jag tar Kåvepenin enligt instruktioner men avvaktar med de andra tabletterna tills jag behöver dom.